Πανεπιστήμια ανοιχτά, της μάθησης και της επιστήμης και όχι της καταστολής

Παρά τις επικοινωνιακές  προσπάθειες της κυβέρνησης της Ν.Δ. και της συντοπίτισσας  βουλευτή του κόμματός της  ,κ. Παπακώστα, εισηγήτριας του νομοσχεδίου για την Παιδεία στην  Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να παρουσιαστεί ως « μεγαλόπνοο και καινοτόμο σχέδιο» που «αποπνέει έναν αέρα ελευθερίας  για τα ΑΕΙ» ,ένα είναι φανερό στο νομοσχέδιο αυτό: πίσω από τα ωραία λόγια δεν μπορεί να κρυφτεί ο αντιλαϊκός, αντιδραστικός και βαθιά ταξικός χαρακτήρας του συγκεκριμένου νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί.

Τώρα  συμπληρώνεται από την κυβέρνηση της ΝΔ  το παζλ των αντιδραστικών αλλαγών στην Ανώτατη Εκπαίδευση που διαμορφώνεται χρόνια τώρα απ’ όλες τις κυβερνήσεις, προωθώντας τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όσο και να αλλάζουν οι κυβερνήσεις, τα κεντρικά σημεία των νόμων Διαμαντοπούλου το 2011 (με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) και Γαβρόγλου το 2018 (με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά “ζουν και βασιλεύουν”. Αυτά είναι: Η επιχειρηματική δράση των ΑΕΙ, η αξιολόγηση με τα κριτήρια της αγοράς, τα βήματα αποσύνδεσης του πτυχίου από το επάγγελμα, η κατηγοριοποίηση πτυχίων και τμημάτων. Σε αυτά λοιπόν  έρχεται να προστεθεί και  το νομοσχέδιο της Κεραμέως, δια στόματος της κ. Παπακώστα, που θέτει νέους ταξικούς φραγμούς στην Παιδεία, προετοιμάζοντας έναν νέο γύρο επίθεσης στα δικαιώματα της νεολαίας στην εργασία, στη μόρφωση, στη ζωή, μπροστά και στη νέα καπιταλιστική κρίση .Και σε αυτή την πολιτική συμφωνούν όλα τα κόμματα ανεξάρτητα από τις κοκορομαχίες που συμβαίνουν στη Βουλή ή στις Επιτροπές για αποπροσανατολισμό των εργαζομένων.

Μάλιστα η Ν.Δ ακολουθώντας  τη γνώριμη τακτική από την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ(βλ. «νόμο – πλαίσιο Γαβρόγλου» μέσα στις διακοπές του Πάσχα ή από Ν.Δ. κατάργηση του ασύλου το καλοκαίρι του 2019)  φέρνει για συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο  για την ανώτατη εκπαίδευση σε περίοδο με κλειστά ΑΕΙ. Δείχνει για άλλη μια φορά  πόσο όλες οι κυβερνήσεις φοβούνται το οργανωμένο μαθητικό και φοιτητικό κίνημα.

Και όμως .Παρά τα  «απαγορευτικά» μέτρα της προηγούμενης εβδομάδας και με κλειστά πανεπιστήμια η εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί) στο σύνολό της καταδίκασε με τα συλλαλητήρια την εισήγηση του νομοσχεδίου για την πανεπιστημιακή αστυνομία ,τις  διαγραφές φοιτητών και τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ζήτησε την απόσυρσή του .

 Οι φοιτητές, λοιπόν, δεν έχουν ανάγκη ούτε από κάμερες ούτε από την αστυνομία, αλλά από ανοιχτές σχολές και σπουδές υψηλού επιπέδου, ούτε από αποκλεισμούς ούτε από νέα εμπόδια στα μορφωτικά τους δικαιώματα. Έχουν ανάγκη από δωρεάν σίτιση και στέγαση, έχουν ανάγκη από το να λειτουργήσουν επιτέλους οι σχολές τους.

Σχετικά με τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, τονίζουμε ότι επιφέρουν μεγαλύτερες δυσκολίες στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, βάζουν νέα εμπόδια στους μαθητές προκειμένου να σπουδάσουν στα πανεπιστήμια, περιορίζουν τις επιλογές τους και επισημοποιούν πια τα πτυχία των πολλών κατηγοριών και ταχυτήτων, ενώ προλειαίνουν μια νέα αναμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς υπάρχουν εκτιμήσεις ότι θα μείνουν πολλές κενές θέσεις σε Τμήματα, ενώ η κατανομή των υποψηφίων σε αυτά θα αποτελεί αποτέλεσμα «τζογαρίσματος».

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ Πανεπιστήμια ανοιχτά, δημόσια και δωρεάν, της μάθησης, της επιστήμης και της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας και όχι των συμφερόντων των λίγων. Πανεπιστήμια ουσιαστικής ακαδημαϊκής ελευθερίας, συζήτησης και προβληματισμού και όχι καταστολής και αυταρχισμού!

Στις εξελίξεις που συντελούνται στα πανεπιστήμια, δύο απαντήσεις μπορούν να δοθούν. `Η από τη σκοπιά του κεφαλαίου ή από τη σκοπιά των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών. Τις συνέπειες της πρώτης επιλογής τις βιώνουμε εδώ και χρόνια, όποια παραλλαγή κι αν έχει δοκιμαστεί σε επίπεδο διακυβέρνησης της χώρας. Τώρα είναι η ώρα με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις μας να ανοίξουμε τον δρόμο στη δεύτερη προοπτική.

Αυτός ο αγώνας μπορεί να έχει νικηφόρα προοπτική στο βαθμό που βάζει στο στόχαστρο τον πραγματικό αντίπαλο, την πολιτική που θυσιάζει ζωές, δουλειές, σπουδές, προοπτικές κι ανάγκες στο βωμό της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλιακών ομίλων. Σε αυτόν τον αγώνα δεν περισσεύει κανείς.

Τσούβα Κωνσταντινιά (Ντίνα) –Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός