Στους δήμους τα εγκαταλελειμμένα κτίρια

Νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος που σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση , ορίζει τους δήμους αποκλειστικά αρμόδιους – διαχειριστές των εγκαταλελειμμένων κτιρίων, ώστε να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα αυτό.

Η σχετική νομοθετική ρύθμιση είναι ήδη έτοιμη και προβλέπεται σ΄ αυτήν μεταξύ άλλων η δυνατότητα οι δήμοι ν΄ αναθέτουν -εκχωρούν τη διαχείριση σε Δημοτική Ανώνυμη Εταιρία ” ή ακόμη και σε ΝΠΔΔ ή ΝΙΔΔ, με εμπειρία στη διαχείριση -αξιοποίηση ακινήτων, όπως οι εταιρίας Real Estate κλπ”.

Για τον σκοπό αυτό οι δήμοι , σύμφωνα με το νομοθέτημα  ” θα μπορούν να ιδρύουν εταιρίες ή να συμμετέχουν σε εταιρίες κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας”.

Επίσης η σχετική νομοθετική ρύθμιση  θα παρέχει στους δήμους τη δυνατότητα  ίδρυσης μια Δημοτικής Τράπεζας Γης ( αυτόνομα ή σε συνεργασία με άλλους επαγγελματικούς φορείς) για την τήρηση μητρώου ακινήτων.

Στη ρύθμιση προβλέπεται ότι τα εγκαταλελειμμένα ακίνητα θα περιέχονται στους δήμους έως και για 50 χρόνια από την έκδοση της σχετικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου . Στο δικαστήριο θα προσφεύγει ο δήμος , αφού η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου έχει λάβει σχετική απόφαση για τον χαρακτηρισμό του ακινήτου ως εγκαταλελειμμένου.

Επίσης ο δήμος οφείλει πριν την προσφυγή στο Δικαστήριο να έχει ενημερώσει σχετικά τον μέχρι τότε κάτοχο ή διαχειριστή του ακινήτου.

Από τη ρύθμιση εξαιρούνται , σύμφωνα με το δημοσίευμα , ακίνητα που βρίσκονται σε διαδικασίες κατάσχεσης και πλειστηριασμών.

Ποιο  ακίνητο θα θεωρείται εγκαταλελειμμένο

Κατά τη νομοθετική ρύθμιση, στις εξής περιπτώσεις θα χαρακτηρίζεται ένα ακίνητο εγκαταλελειμμένο :
* Να μην κατοικείται
* Να μη χρησιμοποιείται για νόμιμη δραστηριότητα
* Την τελευταία δεκαετία να μην έχει συνδέσεις με δίκτυα κοινής ωφέλειας
* Να παρουσιάζει εικόνα ερείπωσης ή να έχει εκδοθεί πρωτόκολλο επικινδύνου
* Να αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια
* Να μην έχει δηλωθεί στο Κτηματολόγιο και στο Ε9
* Να παραμένει ημιτελές την τελευταία 15ετία κ.α

Μετά από τα 50 χρόνια…

Η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει, μετά την παρέλευση της 50ετίας , την επιστροφή του ακινήτου στο νόμιμο ιδιοκτήτη , εφόσον υπάρχει, στον οποίο επίσης ” θα του αποδίδονται τότε τα έσοδα από την αξιοποίηση του ακινήτου αφού παρακρατηθούν οι πιστοποιημένες δαπάνες αποκατάστασης , επανάχρησης. δημοτικοί φόροι -τέλη, που όφειλε ο ιδιοκτήτης πριν περιέλθει η διαχείριση του ακινήτου στο δήμο , το ποσό που αντιστοιχεί στο 20% όλων αυτών των κονδυλίων ως διαχειριστική δαπάνη κ.α “.

Στην περίπτωση που ” οι παρακρατήσεις υπερβαίνουν τα έσοδα ή εάν δεν υπάρχουν έσοδα, η επαναφορά του ακινήτου συντελείται εφόσον ο ιδιοκτήτης του κτιρίου καταβάλει τη διαφορά των δαπανών . Διαφορετικά ο δήμος θα εγγράφει προσημείωση στο ακίνητο.