Τις προτεραιότητες του Κτηματολογίου για το 2021, με έμφαση στις ψηφιακές υπηρεσίες, παρουσίασαν σήμερα ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δ. Οικονόμου και ο πρόεδρος του Κτηματολογίου, Δημήτρης Σταθάκης, σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου.
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως το 2021 θα είναι «έτος-ορόσημο» για το Κτηματολόγιο καθώς μέσα στην επόμενη χρονιά:
Το σύνολο σχεδόν των παλαιών υποθηκοφυλακείων θα μετεξελιχθούν σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα (μέχρι σήμερα έχουν μετεξελιχθεί 6 από τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 13 από τα 75 Υποκαταστήματα τους).
Όλες οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες καθώς και αυτές που θα τεθούν σε λειτουργία αργότερα μέσα στο 2021, θα επεκταθούν σε όλα τα νέα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα καλύπτοντας το σύνολο των συναλλαγών.
Θα υπάρξει σημαντική ωρίμανση όλων των φάσεων Κτηματογράφησης σε όλη την Επικράτεια.
Αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του Κτηματολογίου, σήμερα η συλλογή δηλώσεων έχει ξεπεράσει το 65%, καλύπτοντας το 93% της Επικράτειας. Το επόμενο έτος θα ξεκινήσει η συλλογή δηλώσεων και στο υπόλοιπο 7% της χώρας (Κυκλάδες, μέρος της Κρήτης, Κέρκυρα και Θεσπρωτία).
Έως το τέλος του 2021 η κατάσταση θα είναι ως εξής:
Κτηματολόγιο σε λειτουργία στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων,
Στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης στο 40% των δικαιωμάτων,
Στη φάση της εξέτασης ενστάσεων στο 16% των δικαιωμάτων,
Στη φάση συλλογής δηλώσεων μόνο στο 7% των δικαιωμάτων.
Όπως τόνισε ο Υπουργός, «σταδιακά και μέχρι τις αρχές του 2024, το Κτηματολόγιο θα έχει ολοκληρωθεί παντού στη χώρα και σε όλα τα επίπεδα κτηματογράφησης, θα έχουν μετασχηματισθεί και τα 390 υποθηκοφυλακεία σε 92 σύγχρονα νέα Κτηματολογικά Γραφεία και θα καταγράφεται υποχρεωτικά σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των εγγράφων και χαρτών για όλες τις δικαιοπραξίες ακινήτων. Θα μιλάμε για ένα «Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Κτηματολόγιο»».
Νέες ψηφιακές υπηρεσίες
Στη συνέντευξη τύπου παρουσιάστηκαν οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που τέθηκαν το τελευταίο διάστημα σε λειτουργία για την 24ωρη, ασφαλή και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και των επαγγελματιών που καθημερινά έρχονται σε επαφή με το Κτηματολόγιο. «H ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου είναι ένα σημαντικό και αναπόσπαστο κεφάλαιο του ευρύτερου ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους. Και συνδέεται με κρίσιμους τομείς της καθημερινότητας όλων μας όπως η χωροταξία, οι χρήσεις γης, το Περιβάλλον και η ακίνητη ιδιοκτησία. Με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες φέρνουμε το Κτηματολόγιο στο σπίτι του κάθε πολίτη και βελτιώνουμε σημαντικά τη συνεργασία με τους επαγγελματίες δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε πως «σταδιακά δημιουργούμε ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον για την χωροταξία», το οποίο θα απαρτίζεται από:
Τις Ψηφιακές Υπηρεσίες του Κτηματολογίου
Την ΓΕΩΠΥΛΗ του Κτηματολογίου, η οποία ήδη βρίσκεται σε λειτουργία
Τον ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη για τον οποίο συνεργαζόμαστε με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Την ψηφιοποίηση του συνόλου των αρχείων των Υποθηκοφυλακείων, ένα τεράστιο έργο, 200 εκατ. ευρώ, το οποίο καταφέραμε να το εντάξουμε στην ομάδα των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο κ. Οικονόμου με την σειρά του αναφέρθηκε στη σημασία των ψηφιακών υπηρεσιών για την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών και επαγγελματιών καθώς στην μετατροπή της ιστοσελίδας του Κτηματολογίου σε κόμβο ενημέρωσης και συναλλαγών. «Μέσα σε 12 μήνες πάνω από 600.000 μοναδικοί χρήστες από 128 χώρες του κόσμου επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα για ενημέρωση και χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, ενώ υπήρχαν 360.000 νέοι μοναδικοί επισκέπτες στην ιστοσελίδα τους τελευταίους 12 μήνες εκ των οποίων οι 120.000 δήλωσαν ψηφιακά την ιδιοκτησία τους», ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας παράλληλα πως για πρώτη φορά η διαδικασία της Ανάρτησης στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε και ψηφιακά.
Ο κ. Οικονόμου τόνισε χαρακτηριστικά: «Προχωράμε με γρήγορα και σταθερά βήματα για να γίνει πραγματικά το Κτηματολόγιο ένα σύγχρονο χωροταξικό και περιβαλλοντικό εργαλείο που θα εξυπηρετεί πρωτίστως τον πολίτη, χωρίς ταλαιπωρία και περιττά έξοδα. Το μήνυμα που έστειλε εξαρχής το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι το δεκαπενταετές αδιέξοδο των παρατάσεων πρέπει να τελειώσει πέρασε στους πολίτες και η ανταπόκριση είναι εντυπωσιακή. Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσιάσαμε σήμερα, με την ένταξη όλων των Κτηματολογικών Γραφείων στον φορέα ως το τέλος του νέου έτους, θα είναι διαθέσιμες σε όλους τους Έλληνες».
Οι 4 νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσίασε αναλυτικά ο πρόεδρος του Κτηματολογίου, Δημήτρης Σταθάκης είναι οι εξής:
Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για αιτήσεις, πληρωμές και παραλαβή πιστοποιητικών, διαγραμμάτων και αντιγράφων από τα Κτηματολογικά Γραφεία που έχουν ενταχθεί στον Φορέα.
Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για παραλαβές, πληρωμές και αιτήσεις από τους δικηγόρους αγωγών, δικογράφων και άλλων πράξεων που συντάσσουν και διακινούν για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
Ψηφιακή υποβολή συμβολαίων από τους συντάκτες τους για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
Αυτόματη σύγκριση τοπογραφικού του ιδιοκτήτη με το Κτηματολογικό Διάγραμμα- Αυτόματος προδικαστικός Έλεγχος που εξασφαλίζει την δυνατότητα εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων.
Με την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των υποθηκοφυλακείων σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία υπό την εποπτεία του Φορέα όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις παραπάνω ψηφιακές υπηρεσίες.
Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σταθάκης, στις αρχές του 2021 τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικαστικοί επιμελητές) στα κτηματολογικά στοιχεία (είδος ιδιοκτησίας, εμβαδόν, είδος δικαιώματος κτλ.) καθώς επίσης επεκτείνεται και η ηλεκτρονική χορήγηση σε όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα. Σήμερα εκδίδονται τα 3 δημοφιλέστερα που καλύπτουν το 80% των αιτούμενων πιστοποιητικών.
Τέλος, εντός του 2021 ξεκινά και το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης του συνόλου των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων, με ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη και με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπολογίζεται πως πάνω από 600 εκατομμύρια σελίδες πρόκειται να ψηφιοποιηθούν.
Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου είναι διαθέσιμες μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα του Δημοσίου Gov.gr καθώς και στην επίσημη ιστοσελίδα του Κτηματολογίου.
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως το 2021 θα είναι «έτος-ορόσημο» για το Κτηματολόγιο καθώς μέσα στην επόμενη χρονιά:
Το σύνολο σχεδόν των παλαιών υποθηκοφυλακείων θα μετεξελιχθούν σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα (μέχρι σήμερα έχουν μετεξελιχθεί 6 από τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 13 από τα 75 Υποκαταστήματα τους).
Θα υπάρξει σημαντική ωρίμανση όλων των φάσεων Κτηματογράφησης σε όλη την Επικράτεια.
Αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του Κτηματολογίου, σήμερα η συλλογή δηλώσεων έχει ξεπεράσει το 65%, καλύπτοντας το 93% της Επικράτειας. Το επόμενο έτος θα ξεκινήσει η συλλογή δηλώσεων και στο υπόλοιπο 7% της χώρας (Κυκλάδες, μέρος της Κρήτης, Κέρκυρα και Θεσπρωτία).
Έως το τέλος του 2021 η κατάσταση θα είναι ως εξής:
Κτηματολόγιο σε λειτουργία στο 37% των συνολικών δικαιωμάτων,
Στη φάση της ανάρτησης/προανάρτησης στο 40% των δικαιωμάτων,
Στη φάση της εξέτασης ενστάσεων στο 16% των δικαιωμάτων,
Στη φάση συλλογής δηλώσεων μόνο στο 7% των δικαιωμάτων.
Όπως τόνισε ο Υπουργός, «σταδιακά και μέχρι τις αρχές του 2024, το Κτηματολόγιο θα έχει ολοκληρωθεί παντού στη χώρα και σε όλα τα επίπεδα κτηματογράφησης, θα έχουν μετασχηματισθεί και τα 390 υποθηκοφυλακεία σε 92 σύγχρονα νέα Κτηματολογικά Γραφεία και θα καταγράφεται υποχρεωτικά σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των εγγράφων και χαρτών για όλες τις δικαιοπραξίες ακινήτων. Θα μιλάμε για ένα «Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Κτηματολόγιο»».
Νέες ψηφιακές υπηρεσίες
Στη συνέντευξη τύπου παρουσιάστηκαν οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που τέθηκαν το τελευταίο διάστημα σε λειτουργία για την 24ωρη, ασφαλή και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και των επαγγελματιών που καθημερινά έρχονται σε επαφή με το Κτηματολόγιο. «H ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου είναι ένα σημαντικό και αναπόσπαστο κεφάλαιο του ευρύτερου ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους. Και συνδέεται με κρίσιμους τομείς της καθημερινότητας όλων μας όπως η χωροταξία, οι χρήσεις γης, το Περιβάλλον και η ακίνητη ιδιοκτησία. Με τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες φέρνουμε το Κτηματολόγιο στο σπίτι του κάθε πολίτη και βελτιώνουμε σημαντικά τη συνεργασία με τους επαγγελματίες δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε πως «σταδιακά δημιουργούμε ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον για την χωροταξία», το οποίο θα απαρτίζεται από:
Τις Ψηφιακές Υπηρεσίες του Κτηματολογίου
Την ΓΕΩΠΥΛΗ του Κτηματολογίου, η οποία ήδη βρίσκεται σε λειτουργία
Τον ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη για τον οποίο συνεργαζόμαστε με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Την ψηφιοποίηση του συνόλου των αρχείων των Υποθηκοφυλακείων, ένα τεράστιο έργο, 200 εκατ. ευρώ, το οποίο καταφέραμε να το εντάξουμε στην ομάδα των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο κ. Οικονόμου με την σειρά του αναφέρθηκε στη σημασία των ψηφιακών υπηρεσιών για την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών και επαγγελματιών καθώς στην μετατροπή της ιστοσελίδας του Κτηματολογίου σε κόμβο ενημέρωσης και συναλλαγών. «Μέσα σε 12 μήνες πάνω από 600.000 μοναδικοί χρήστες από 128 χώρες του κόσμου επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα για ενημέρωση και χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, ενώ υπήρχαν 360.000 νέοι μοναδικοί επισκέπτες στην ιστοσελίδα τους τελευταίους 12 μήνες εκ των οποίων οι 120.000 δήλωσαν ψηφιακά την ιδιοκτησία τους», ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας παράλληλα πως για πρώτη φορά η διαδικασία της Ανάρτησης στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε και ψηφιακά.
Ο κ. Οικονόμου τόνισε χαρακτηριστικά: «Προχωράμε με γρήγορα και σταθερά βήματα για να γίνει πραγματικά το Κτηματολόγιο ένα σύγχρονο χωροταξικό και περιβαλλοντικό εργαλείο που θα εξυπηρετεί πρωτίστως τον πολίτη, χωρίς ταλαιπωρία και περιττά έξοδα. Το μήνυμα που έστειλε εξαρχής το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι το δεκαπενταετές αδιέξοδο των παρατάσεων πρέπει να τελειώσει πέρασε στους πολίτες και η ανταπόκριση είναι εντυπωσιακή. Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσιάσαμε σήμερα, με την ένταξη όλων των Κτηματολογικών Γραφείων στον φορέα ως το τέλος του νέου έτους, θα είναι διαθέσιμες σε όλους τους Έλληνες».
Οι 4 νέες ψηφιακές υπηρεσίες που παρουσίασε αναλυτικά ο πρόεδρος του Κτηματολογίου, Δημήτρης Σταθάκης είναι οι εξής:
Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για αιτήσεις, πληρωμές και παραλαβή πιστοποιητικών, διαγραμμάτων και αντιγράφων από τα Κτηματολογικά Γραφεία που έχουν ενταχθεί στον Φορέα.
Ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για παραλαβές, πληρωμές και αιτήσεις από τους δικηγόρους αγωγών, δικογράφων και άλλων πράξεων που συντάσσουν και διακινούν για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
Ψηφιακή υποβολή συμβολαίων από τους συντάκτες τους για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα.
Αυτόματη σύγκριση τοπογραφικού του ιδιοκτήτη με το Κτηματολογικό Διάγραμμα- Αυτόματος προδικαστικός Έλεγχος που εξασφαλίζει την δυνατότητα εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων.
Με την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού των υποθηκοφυλακείων σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία υπό την εποπτεία του Φορέα όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση στις παραπάνω ψηφιακές υπηρεσίες.
Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Σταθάκης, στις αρχές του 2021 τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικαστικοί επιμελητές) στα κτηματολογικά στοιχεία (είδος ιδιοκτησίας, εμβαδόν, είδος δικαιώματος κτλ.) καθώς επίσης επεκτείνεται και η ηλεκτρονική χορήγηση σε όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα. Σήμερα εκδίδονται τα 3 δημοφιλέστερα που καλύπτουν το 80% των αιτούμενων πιστοποιητικών.
Τέλος, εντός του 2021 ξεκινά και το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης του συνόλου των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων, με ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη και με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπολογίζεται πως πάνω από 600 εκατομμύρια σελίδες πρόκειται να ψηφιοποιηθούν.
Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου είναι διαθέσιμες μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα του Δημοσίου Gov.gr καθώς και στην επίσημη ιστοσελίδα του Κτηματολογίου.