Με fast track διαδικασίες προχωρούν έργα αποκατάστασης υποδομών 1,4 δισ. στη Θεσσαλία – Η κατανομή των πόρων

default

Προ των πυλών βρίσκεται η υπουργική απόφαση για να καθοριστεί ο αριθμός συμβάσεων αποκατάστασης υποδομών για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία (αλλά και σε Εύβοια, Φθιώτιδα), συνολικού εκτιμώμενου ύψους 1,4 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για τις καταστροφές που προκάλεσαν πέρσι οι κακοκαιρίες (Daniel, Elias), με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα να έχουν ήδη ξεπεραστεί, αφού οι διαδικασίες ανάθεσης δεν έχουν ξεκινήσει, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να κάνει αγώνα δρόμου για να βγουν 8, κατά πληροφορίες, ξεχωριστές εργολαβίες για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία.

Να σημειωθεί ότι πέραν των ήδη καταγεγραμμένων καθυστερήσεων, πλέον αρχίζουν να πιέζουν ασφυκτικά και τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς τα έργα χρηματοδοτούνται από το εν λόγω χρηματοδοτικό πλαίσιο, κάτι που έχουν υπόψη τους στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες αρχές προσανατολίζονται στο να οριστούν έως 8 ξεχωριστές συμβάσεις – εργολαβίες, 4 για τα οδικά έργα και 4 για τα σιδηροδρομικά.

Οι δημοπρατήσεις θα είναι με διαδικασία fast track, δηλαδή με άμεσες διαδικασίες, με προσκλήσεις που θα σταλούν στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Metlen, πρώην Μυτιληναίος).

Ο χρόνος πιέζει, ενώ οι τεχνικές απαιτήσεις και οι νέοι όροι βιωσιμότητας – ανθεκτικότητας που βάζει η κυβέρνηση φαίνεται να κλείνουν τον δρόμο στον κατακερματισμό των έργων.

Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται όμως η υπουργική απόφαση που θα ορίζει τον αριθμό των συμβάσεων, στις οποίες θα «σπάσει» κάθε «πακέτο» έργων.

Οι αναθέσεις στους κατασκευαστές θα γίνουν μέσω πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση, στο πλαίσιο του νόμου για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, αφορούν σε 1.009 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες.

Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας.

Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά (επιδομή υποδομή, συστήματα ασφαλείας) το εκτιμώμενο κόστος προσεγγίζει τα 460 εκατ. ευρώ.

Η αποκατάσταση υποδομών αφορά στη σιδηροδρομική γραμμή Δομοκός – Λάρισα ύψους 173,6 εκατ. ευρώ, στη γραμμή Λάρισα – Βόλος ύψους 192 εκατ. ευρώ, τη γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα (αποκατάσταση σε εντοπισμένα τμήματα) με κόστος 57 εκατ. ευρώ.

Η τέταρτη εργολαβία θα αφορά στην εγκατάσταση των συστημάτων στις παραπάνω γραμμές. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε περίπου 37 εκατ. ευρώ.

Να αναφέρουμε ότι μέχρι πρότινος εκκρεμούσαν και οι διαδικασίες δέσμευσης των απαραίτητων κονδυλίων για τις πιστώσεις επί του προϋπολογισμού του κράτους.

Αν συνυπολογιστούν οι παραπάνω διεργασίες οι διαδικασίες ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης, ότι τα έγγραφα των συμβάσεων θα πρέπει να περάσουν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο οι υπογραφές των συμβάσεων να πάνε από τον Ιούλιο, με τα έργα προφανώς να χρειάζονται χρονικό διάστημα έως 1,5 – 2 έτη για να ολοκληρωθούν.

Υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων μηνών υπεγράφησαν συμβάσεις για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν σε 33 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα από τις κακοκαιρίες του περασμένου Σεπτεμβρίου, ύψους 30,5 εκατ. ευρώ.

Η αποκατάσταση των ζημιών γίνεται με χρηματοδότηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους ή αρχές του 2025.