Πέρασαν μόλις 12 χρόνια από την στιγμή που η Κατάρα αποτέλεσε παρελθόν.. Ήταν τότε που παραδόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα της Εγνατίας από το Μέτσοβο μέχρι την Παναγιά και ο χάρτης της Ηπείρου άλλαξε για πάντα.
Η παλιά εθνική Ιωαννίνων- Τρικάλων ήταν ένας από τους δυσκολότερους και πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας. Ειδικά την περίοδο του χειμώνα όταν το πέρασμα γινόταν μέσα σε συνθήκες χιονοθύελλας.
Για όσους ζήσαμε την Κατάρα μοιάζει πραγματικά σαν να πέρασε αιώνας από τότε που μπήκε στο περιθώριο… Για μια άλλη γενιά μοιάζει σαν ψέμα ότι κάποτε το ταξίδι από τα Γιάννινα μέχρι την Θεσσαλονίκη μπορεί να κρατούσε και δέκα ώρες!
Ο πολυσύχναστος δρόμος σήμερα μοιάζει με αξιοθέατο.. Και ο μόνιμος αποχιονιστικός σταθμός έχει παραδοθεί στην φθορά του χρόνου.
Η διαδρομή της Κατάρας γίνεται από λίγους που πάντα θα απολαμβάνουν το εντυπωσιακό τοπίο.
Η παράδοση θέλει την Κατάρα, το ορεινό ανάγλυφο της Πίνδου μέσω του οποίου γινόταν για δεκαετίες η κυκλοφορία από τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλία προς την Ήπειρο, να πήρε το όνομα από ένα δεσπότη των Ιωαννίνων που θέλησε να την διασχίσει το 1800 με προορισμό τα Τρίκαλα.
Στη διαδρομή δεν άντεξε και όταν έφτασε σε κάποιο ξέφωτο, που σήμερα είναι γνωστό ως «κάμπος του δεσπότη», λίγο πριν ξεψυχήσει, καταράστηκε το μέρος…
Θρύλοι και παραδόσεις, όπως αυτός του δεσπότη, τυλίγουν την ιστορία του περάσματος της Κατάρας ενώ άλλοι πολλοί αφορούν σε περιπέτειες καραβανιών τα παλαιότερα χρόνια και οδηγών αυτοκινήτων αργότερα που ταξίδευαν προς και από την Ήπειρο.
Σε υψόμετρο 1.699, στον αυχένα της, το χιόνι τον χειμώνα φτάνει και τα δύο μέτρα, αλλά τις συνθήκες καθιστούν εφιαλτικές οι σφοδροί άνεμοι που σαρώνουν τον ορεινό όγκο από κάθε κατεύθυνση.
«Πρόκειται για μια διαδρομή 18 χιλιομέτρων με στενό δρόμο, ανηφόρες και στροφές και όταν χιονίζει και φυσάνε αέρηδες από παντού, είναι αδύνατο ο οδηγός να βρει τον δρόμο. Σε τέτοιες συνθήκες μπροστά καθαρίζουν τα εκχιονιστικά μηχανήματα και όταν οι χειριστές κοιτάξουν πίσω δεν βλέπουν τον δρόμο από το χιόνι»… αφηγούνται όσοι έζησαν στην Κατάρα και στον αποχιονισμό του δρόμου.
Για τους οδηγούς ήταν η δυσκολότερη διαδρομή στο ελληνικό οδικό δίκτυο και τον χειμώνα ήταν σωστός εφιάλτης.
Λέγεται μάλιστα ότι όταν κάποιος οδηγός φορτηγού περάσει την Κατάρα με χιονοθύελλα και τον ρωτήσουν συνάδελφοί του πώς είναι ο καιρός στην κορυφή απαντάει με τη φράση: «Χορεύουν οι διαβόλοι».