Συναγερμός επικρατεί στην ΕΛΑΣ, έπειτα από καταγγελίες σχετικά με περιστατικά τηλεφωνικής απάτης, που επιχειρούν επιτήδειοι.
Συγκεκριμένα, με αφορμή σειρά πρόσφατων καταγγελιών που σχετίζονται με περιστατικά τηλεφωνικής εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους με το πρόσχημα της παροχής τεχνικής υποστήριξης σε υπολογιστή χωρίς προηγούμενο σχετικό αίτημα, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου εξέδωσε σειρά οδηγιών για την αποτροπή παρόμοιων φαινομένων.
Αναφέρει πως άγνωστοι δράστες προσποιούμενοι τεχνικούς σε κέντρα υποστήριξης μεγάλης εταιρίας λογισμικού, «προθυμοποιούνται» να βοηθήσουν τους πολίτες στην επίλυση δήθεν τεχνικών προβλημάτων στους υπολογιστές τους ή να πραγματοποιήσουν έλεγχο γνησιότητας των εγκαταστημένων προγραμμάτων στους υπολογιστές τους, ώστε να συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν.
Στο πλαίσιο αυτό ζητούν από τους ανυποψίαστους πολίτες να εγκαταστήσουν στον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, αποκτώντας έτσι έλεγχο στον υπολογιστή τους και στο σύνολο των δεδομένων που είναι αποθηκευμένα σε αυτόν, όπως:
– λογαριασμούς e-banking,
– λογαριασμούς μέσων κοινωνικής δικτύωσης,
– φωτογραφίες και βίντεο,
– ιστορικό περιήγησης,
– κωδικούς πρόσβασης σε εφαρμογές, ιστοτόπους, παιχνίδια κ.α.,
Ακολούθως οι δράστες πραγματοποιούν είσοδο στους τραπεζικούς λογαριασμούς και προβαίνουν σε οικονομικές συναλλαγές μεταφέροντας σημαντικά χρηματικά ποσά.
Από την Ελληνική Αστυνομία συνίσταται στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να μην ανταποκρίνονται στις κλήσεις αυτές και να μην αποκαλύπτουν προσωπικά δεδομένα και στοιχεία σε διάφορους επιτήδειους.
Περαιτέρω, σε περίπτωση που έχουν αποκαλύψει προσωπικά δεδομένα προτείνεται:
– άμεση κατάργηση των εφαρμογών, που οι κυβερνοεγκληματίες ζήτησαν να εγκαταστήσετε,
– επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων, στις συσκευές που τυχόν απέκτησαν πρόσβαση (κατόπιν λήψης αντιγράφων ασφαλείας – backup ),
– εκτέλεση πλήρους σάρωσης ασφαλείας για τον εντοπισμό μολυσμένων ή επικίνδυνων προγραμμάτων, με τη βοήθεια ενημερωμένου λογισμικού ασφαλείας,
– αλλαγή κωδικών πρόσβασης και χρήση ισχυρών κωδικών, συνδυαζόμενων χαρακτήρων και πολυπλοκότητας (Κεφαλαία – μικρά – σύμβολα – αριθμούς) και
– άμεση επικοινωνία με το αρμόδιο -κατά περίπτωση- τραπεζικό ίδρυμα σε περίπτωση πραγματοποίησης συναλλαγών – μεταφορών χρηματικών ποσών που δεν αναγνωρίζετε.
Επιπλέον, προτείνεται στους πολίτες:
– να αναφέρουν το περιστατικό απάτης τεχνικής υποστήριξης στην εταιρεία, της οποίας τεχνικούς υποδύθηκαν οι επιτήδειοι,
– να καταγγείλουν το γεγονός, ακόμη και σε κάθε περίπτωση απόπειρας, στην Αστυνομία.