Κάθε κρίση οδηγεί τους καταναλωτές σε μεγαλύτερη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών και δυνατοτήτων, όπως αποδεικνύεται από τη συμπεριφορά τους και κατά την περίοδο της πανδημίας, σύμφωνα με την Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.
Τη χρονιά που διανύσαμε οι ηλεκτρονικές πληρωμές εκτοξεύτηκαν εξαιτίας του e-commerce ενώ η χρήση των ανέπαφων συναλλαγών έγινε σχεδόν ο απόλυτος τρόπος πληρωμών με κάρτα στον φυσικό κόσμο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο πλαίσιο διαδικτυακής δημοσιογραφικής η επικεφαλής της MasterCard, οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με 30% αύξηση στον τζίρο των συναλλαγών σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, στον φυσικό κόσμο, η ήδη μεγάλη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο, φθάνοντας στο επίπεδο του 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα. Στην αύξηση αυτή συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα 25 στα 50 ευρώ.
Μία ακόμη αλλαγή που έφερε το 2020 στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.
Παρουσιάζοντας κάποια βασικά μεγέθη της ελληνικής αγοράς πληρωμών με κάρτες, η κ. Παλημέρη επεσήμανε τη σημαντική αύξηση, της τάξεως του 16,6% σε σχέση με το 2019, του τζίρου που πραγματοποιήθηκε με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα – αύξηση που, εύλογα, οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά (-12,5% στην περίπτωση των συναλλαγών στην Ευρώπη και -35,3% στην περίπτωση των συναλλαγών εκτός αυτής).
Η ανθεκτικότητα του εγχώριου τζίρου συναλλαγών με κάρτα οφείλεται κυρίως στο ότι έχει διαφορετική σύνθεση από εκείνον των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς προέρχεται κυρίως από χρεωστικές κάρτες, που χρησιμοποιούνται για καθημερινές συναλλαγές και όχι μόνο για συναλλαγές υψηλής αξίας ή σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι η διασκέδαση. Ωστόσο, η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική αν εξετάσει κανείς τα πράγματα από τη σκοπιά της αποδοχής καρτών από ελληνικές επιχειρήσεις, με τον σχετικό τζίρο να υφίσταται μεγάλη πτώση λόγω του μειωμένου αριθμού τουριστών και εν γένει επισκεπτών από άλλες χώρες.
Πέρα από τη χρήση καρτών ωστόσο μέσα στο 2020 άρχισε να αναπτύσσεται και στην Ελλάδα η πληρωμή μέσω έξυπνων κινητών, καθώς ήδη έχουν λανσαριστεί τρία ψηφιακά πορτοφόλια τραπεζών, ενώ παρέχονται επίσης λύσεις όπως το Apple Pay και το Google Pay, ενώ σύμφωνα με την κ. Παλημέρη μέσα στο 2021 θα λανσαριστούν και νέες Mobile δυνατότητες.