Με απόφαση της η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας ακύρωσε την απόφαση του Περιφερειάρχη, η οποία είχε ως αποτέλεσμα και τη παύση των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Τρικάλων.
Δείτε την απόφαση:
Θέμα: Προσφυγή της εταιρίας με την επωνυμία ¨ ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ – ΑΝΩΝΥΜΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ¨ κατά της με αριθμό 325885/23-07-2024 απόφασης του Περιφερειάρχη Περιφέρειας Θεσσαλίας
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις των άρθρων 6, 6Α, 6Β, 186, 214, 215, 216, 227, 230 και 238 του Νόμου 3852/2010
«Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α΄ 87), όπως ισχύουν.
Τις διατάξεις του Ν. 2963/2001 (ΦΕΚ 268/23.11.2001 τεύχος Α΄) «Οργάνωση και λειτουργία των δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία, τεχνικός έλεγχος οχημάτων και ασφάλεια χερσαίων μεταφορών και άλλες διατάξεις», όπως ισχύουν.
Τις διατάξεις των άρθρων 28 και 28Α του Νόμου 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης- Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις» (Α΄ 47), όπως ισχύουν.
Τις διατάξεις του Ν. 4974/22 (ΦΕΚ 185/29.09.2022 τεύχος Α’) «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών – Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις».
Τις διατάξεις του Π.Δ. 129/2010 «Οργανισμός της Περιφέρειας Θεσσαλίας» (Α΄ 222), όπως ισχύουν.
Τις διατάξεις του Π.Δ. 138/2010 «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας» (Α΄ 231).
Τη με αριθμό 86776/19-12-2022 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών «Διορισμός του Κωνσταντίνου Τζανακούλη του Γεωργίου, στη θέση του μετακλητού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας» (τεύχος Υ.Ο.Δ.Δ. 1183).
Τη με αριθμό 7666/07-02-2007 Εγκύκλιο 11 του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης (ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α.) με θέμα «Εποπτεία των πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ».
Τη με αριθμό 422030/13-08-2018 Εγκύκλιο 27 του Υπουργείου Εσωτερικών με θέμα «Έλεγχος νομιμότητας πράξεων των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και των νομικών τους προσώπων, Πειθαρχική και Αστική ευθύνη αιρετών, Επιβολή διοικητικών μέτρων μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ (άρθρο 238 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 131 του ν. 4555/2018 (Α΄ 133) (Πρόγραμμα “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι”)» (ΑΔΑ: 6ΖΝ1465ΧΘ7- Δ51).
Την Υ.Α. ΠΡΟΤ/ΤΑ Οικ. Β-15596/1141/2003 (Β΄ 330) – Κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του Ν. 2963/2001.
Το με αριθμ.πρωτ. 117281/30-4-2024 έγγραφο της Διεύθυνσης Επιβατικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ:Ψ6Θ2465ΧΘΞ-Χ2Ι).
Τη με αριθμό 288428/27-06-2024 απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας με θέμα «Καθορισμός ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών θερινών ενδονομαρχιακών και διανομαρχιακών υπεραστικών δρομολογίων 2024 της ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Α.Ε.» (ΑΔΑ: 990Α7ΛΡ-ΒΞΧ).
Τη με αριθμό 325885/23-7-2024 απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας με θέμα «Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 288428/27-6-2024 απόφασης του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας «Καθορισμός ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών θερινών ενδονομαρχιακών και διανομαρχιακών υπεραστικών δρομολογίων 2024 της ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Α.Ε.» (ΑΔΑ:6ΔΠ47ΛΡ-ΤΞ9).
Την από 31-07-2024 προσφυγή κατά της ανωτέρω απόφασης (Α.Π. 325885/23-07-2024) του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας που κατατέθηκε στην Υπηρεσία μας (Α.Π. εισερχ.: 44373/01-08-2024).
Το με αριθμό 44988/06-08-2024 έγγραφό μας προς την αρμόδια Υπηρεσία της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με το οποίο ζητήθηκαν στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, καθώς και έκθεση με τις απόψεις επί των λόγων της ανωτέρω προσφυγής.
Το με αριθμό πρωτοκόλλου 377658/03-09-2024 απαντητικό έγγραφο της Διεύθυνσης Μεταφορών Π.Ε. Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας (Α.Π. εισερχ.: 48285/03-09-2024).
Τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης.
Επειδή, στις διατάξεις του άρθρου 227 του Νόμου 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, ορίζεται ότι «1. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και των συνδέσμων τους, για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α., μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε πλήρη γνώση αυτής». Ο δε έλεγχος της προσβαλλόμενης διοικητικής πράξης περιορίζεται σε έλεγχο νομιμότητας κατά το χρόνο έκδοσής της και δεν υπεισέρχεται σε έλεγχο ουσίας.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 238 του Ν. 3852/2010, «1. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 6Β του Νόμου 3852/2010, όπως προστέθηκε με το άρθρο 64 του Νόμου 4954/2022, «4. Όπου στη νομοθεσία αναφέρεται ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης των άρθρων 28 και 28Α του ν. 4325/20105, νοείται εφεξής ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εκτός από τις περιπτώσεις που ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφέρεται ως προϊστάμενος των οριζόντιων υποστηρικτικών υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπως ορίζονται στην περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 4622/2019.».
Επειδή, η παρ. 5 εδ. β του ανωτέρω άρθρου προβλέπει ότι «Ο Επόπτης Ο.Τ.Α. αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της», ενώ σύμφωνα με το άρθρο 243 Αστικού Κώδικα «Προθεσμία που έχει προσδιοριστεί σε μήνες λήγει μόλις περάσει η ημέρα του τελευταίου μηνός που αντιστοιχεί σε αριθμό με την ημέρα που άρχισε και, αν δεν υπάρχει αντίστοιχη, η τελευταία ημέρα του μηνός».
Επειδή, σύμφωνα με την Εγκύκλιο 11/2007 ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. «Στην περίπτωση υποβολής προσφυγής ο έλεγχος αφορά καταρχήν το παραδεκτό αυτής και στη συνέχεια το βάσιμο. Εφόσον κριθεί ότι η προσφυγή είναι παραδεκτή, τότε ελέγχεται το βάσιμο αυτής, διαφορετικά απορρίπτεται ως απαράδεκτη». Επιπλέον ορίζεται ότι ειδικές προϋποθέσεις παραδεκτού της προσφυγής αποτελούν: i. το έννομο συμφέρον, ii. η προθεσμία και iii. η φύση της προσβαλλόμενης πράξης.
Επειδή, η προσφεύγουσα εταιρία έχει προφανές έννομο συμφέρον άσκησης προσφυγής κατά της με Α.Π. 325885/23-07-2024 απόφασης του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, με την οποία τροποποιήθηκε ο πίνακας ενδονομαρχιακών δρομολογίων 2024 και καταργήθηκε α) η γραμμή ΜΕΤΕΩΡΑ-ΚΑΣΤΡΑΚΙ και β) η στάση ¨ΒΙΟΣΕΡ¨, που περιλαμβανόταν στις πραγματοποιούμενες στάσεις του Δήμου Φαρκαδόνας.
Επειδή, η κρινόμενη προσφυγή θεωρείται ότι ασκήθηκε εμπρόθεσμα, την 01-08-2024, μέσα στην προβλεπόμενη από τον νόμο αποκλειστική προθεσμία των δεκαπέντε (15) ημερών από το χρόνο που έλαβε γνώση ο προσφεύγων, δεδομένου ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας μας γνωστοποίησε ότι η προσφεύγουσα εταιρία έλαβε γνώση της προσβαλλόμενης απόφασης στις 24-07-2024 με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (info@ktel-trikala.gr).
Επειδή, σύμφωνα με το αριθμ.πρωτ. 117281/30-4-2024 έγγραφο της Διεύθυνσης Επιβατικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ:Ψ6Θ2465ΧΘΞ-Χ2Ι), μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης του συγκοινωνιακού έργου κατά τις διατάξεις του Ν. 4974/2022. Μέχρι την ολοκλήρωσή της, τα θέματα των συγκοινωνιακών φορέων ρυθμίζονται με τον νόμο 2963/2001, όπως ισχύει.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του Ν. 2963/2001, «1. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθορίζονται για την εφαρμογή του νόμου αυτού οι γενικοί όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για το χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως αστικής και μιας γραμμής ως αστικής ή υπεραστικής, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις για τον καθορισμό των αφετηριών, τερμάτων, διαδρομών, στάσεων σταθμών, πρακτορείων εξυπηρέτησης, εκδοτηρίων εισιτηρίων και κάθε άλλου σχετικού θέματος… 2. Ο κατά την προηγούμενη παράγραφο χαρακτηρισμός των αστικών περιοχών γίνεται με αποφάσεις των οικείων Νομαρχιακών Συμβουλίων και ο χαρακτηρισμός γραμμών ως αστικών και υπεραστικών γίνεται με αποφάσεις των οικείων Νομαρχών. Με τις αποφάσεις των Νομαρχών καθορίζονται επίσης η αφετηρία, η διαδρομή, οι στάσεις και το τέρμα κάθε γραμμής».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 2963/2001, «1. Με απόφαση του Νομάρχη της έδρας του Κ.Τ.Ε.Λ., μετά από εισήγηση του Κ.Τ.Ε.Λ. και γνώμη των οικείων Ο.Τ.Α, πρώτου βαθμού, αν πρόκειται για αστικές γραμμές, ή της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων, αν πρόκειται για υπεραστικές γραμμές, η οποία υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 15 ημερών, καθορίζεται ο ελάχιστος αριθμός των υποχρεωτικών δρομολογίων, κοινών, ταχέων και υπερταχέων, και η κατανομή αυτών ανά 24ωρο».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 4974/2022, η λειτουργία των δικτύων δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών εξασφαλίζει την οδική μεταφορά επιβατών από οικισμούς προς τα αστικά ή διοικητικά κέντρα ή προς άλλες περιοχές ή προορισμούς με εργασιακό, εκπαιδευτικό, ιστορικό ή τουριστικό ενδιαφέρον.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 4974/2022, ο σχεδιασμός του δικτύου λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες μετακίνησης του επιβατικού κοινού από και προς προορισμούς ιστορικού και τουριστικού ενδιαφέροντος. Επίσης, ο σχεδιασμός του δικτύου λαμβάνει υπόψη τις ειδικές ανάγκες μετακινήσεων εργαζομένων προς τους χώρους εργασίας.
Επειδή, από τη μελέτη του φακέλου συνάγεται ότι δεν ζητήθηκε η εισήγηση – γνώμη των Κ.Τ.Ε.Λ. Τρικάλων Α.Ε. ούτε της Π.Ε.Δ. Θεσσαλίας, διαδικασία που προβλέπεται από τον Νόμο και είχε ακολουθηθεί κατά την έκδοση της αρχικής με Α.Π. 288428/27-6-2024 απόφασης του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας περί καθορισμού δρομολογίων 2024, γεγονός που συνιστά παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας έκδοσης της προσβαλλόμενης.
Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου, προκύπτει ότι τα καταργούμενα – με την προσβαλλόμενη απόφαση – δρομολόγια, αφενός η διαδρομή από την πόλη των Τρικάλων προς προορισμούς του Δήμου Φαρκαδόνας, με στάση στο εργοστάσιο της ΒΙΟΣΕΡ, αφετέρου η διαδρομή Καλαμπάκα _Μετέωρα_ Καστράκι, εκτελούνταν από το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Τρικάλων Α.Ε. επί σειρά ετών (από το 2002 και από το 2013 αντιστοίχως), εξυπηρετώντας τις διαρκείς ανάγκες μετακινήσεων του επιβατικού κοινού.
Επειδή, η προσφεύγουσα Κ.Τ.Ε.Λ. ΤΡΙΚΑΛΩΝ Α.Ε., στο κείμενο της κατατεθείσας προσφυγής ζητά ταυτόχρονα και την αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης, επικαλούμενη το άρθρο 228 του Νόμου 3852/2010, όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 119 του Νόμου 4555/2018. Ωστόσο, η συγκεκριμένη διάταξη δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής, δεδομένου ότι δεν έχει αρχίσει η λειτουργία της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ. Αναλυτικότερα, όπως προβλέπεται ρητά και στην Εγκύκλιο 27/2018 του Υπουργείου Εσωτερικών «Επίσης, κατά τη μεταβατική περίοδο, ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεν μπορεί να αναστείλει την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης των δήμων και περιφερειών, καθώς στο πεδίο εφαρμογής των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 238 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε, δεν εμπίπτουν οι διατάξεις του άρθρου 228 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 119 του ν. 4555/2018». Συνεπώς, το αίτημα της αναστολής εκτέλεσης της απόφασης του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας ασκήθηκε απαραδέκτως ενώπιον του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας.
Για τους λόγους αυτούς
Αποφασίζουμε
Κάνουμε δεκτή την από 31-07-2024 προσφυγή της εταιρίας με την επωνυμία ¨ ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ – ΑΝΩΝΥΜΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ¨ και ακυρώνουμε τη με αριθμό 325885/23-07-2024 απόφαση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας με θέμα «Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 288428/27-6-2024 απόφασης του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας «Καθορισμός ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών θερινών ενδονομαρχιακών και διανομαρχιακών υπεραστικών δρομολογίων 2024 της ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Α.Ε.» (ΑΔΑ:6ΔΠ47ΛΡ-ΤΞ9), σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας.
Κατά της παραπάνω απόφασης έχετε το δικαίωμα να προσφύγετε στα αρμόδια δικαστήρια εντός της προβλεπόμενης από τις κείμενες διατάξεις προθεσμίας.
Ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας
Κωνσταντίνος Τζανακούλης