Ιδιαίτερα πρόθυμη αποδείχτηκε η προσωρινά διορισμένη ΔΔΕ Τρικάλων κ. Ξυνοπούλου να υλοποιήσει τις προθέσεις της Υπουργού Παιδείας. Έσπευσε η κ. Ξυνοπούλου και κατέθεσε αίτημα για τον χαρακτηρισμό 2 σχολικών μονάδων των Τρικάλων ως Πρότυπων και 2 ως Πειραματικών βάσει της εγκυκλίου με αρ. πρωτ. 23716/Δ6/1-3-2021. Μέσα σε ελάχιστους μήνες η κ. Ξυνοπούλου ξέχασε τόσο τη βασική της ιδιότητα ως εκπαιδευτικού όσο και ως συνδικαλιστικού στελέχους του κλάδου και μετατράπηκε σε πειθήνιο εκτελεστικό όργανο των νέο-φιλελεύθερων επιταγών(κυβέρνησης, ΕΕ, ΟΟΣΑ, ΣΕΒ) για την Δημόσια Εκπαίδευση. Προχώρησε στην υποβολή αιτήματος να χαρακτηριστούν ως Πειραματικά το 7ο Γυμνάσιο και το 4ο ΓΕΛ Τρικάλων και ως Πρότυπα το 6ο Γυμνάσιο και το 6ο ΓΕΛ Τρικάλων, χωρίς καν να συζητήσει το θέμα με τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων ή να επιδιώξει μια διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών και ενώ γνώριζε ότι υπήρχαν αρνητικές αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων των εν λόγω σχολείων για το σχετικό θέμα. Χρησιμοποίησε μια δυνατότητα που της δίνει μεν ο τελευταίος νόμος και λειτούργησε αιφνιδιαστικά και αντιδημοκρατικά μα προπαντός πέρα από τη βούληση των συναδέλφων, η οποία εκφράστηκε με συντριπτικά ποσοστά συμμετοχής -100% στον νομό μας- στην απεργία-αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και στην καθολική άρνηση να μετατραπούν τα σχολεία σε πρότυπα/πειραματικά.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕΤ έχει τοποθετηθεί λεπτομερώς με την υπ’ αρ. 230/22-3-2021 ανακοίνωσή του «Για τη μετατροπή σχολείων σε Πρότυπα και Πειραματικά». Θυμίζουμε τα βασικά σημεία της:
- Πεποίθηση μας είναι ότι τα Πειραματικά σχολεία θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα, ώστε να εφαρμόζουν τα προτεινόμενα καινοτόμα προγράμματα σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο και σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών. Τυχαίο πρέπει να είναι και το δείγμα των διδασκόντων/ουσών σε αυτά. Στα Πειραματικά σχολεία, αλήθεια, έχουμε κάποια αποτελέσματα διδακτικών πρακτικών ή δοκιμή προγραμμάτων σπουδών που κρίθηκαν με παιδαγωγικό και επιστημονικό τρόπο άξια γενίκευσης; Και αν ναι, γιατί δεν το ξέρουμε; Μήπως και τα Πειραματικά σχολεία στην πράξη λειτουργούν ως Πρότυπα, χωρίς να εκπληρώνουν τον πραγματικό τους ρόλο;
- Όσον αφορά στα πρότυπα σχολεία, διαφωνούμε κάθετα με τα σχολεία «ελίτ» για λίγους άριστους μαθητές, καθώς μόνιμο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι το ποιοτικό δημόσιο σχολείο για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Η ίδρυση πρότυπων σχολείων αποτελεί μία εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ενάντια στην οποία το εκπαιδευτικό κίνημα έχει δώσει μεγάλους αγώνες, με πιο πρόσφατη την μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ από τις διαδικασίες αξιολόγησης των σχολείων που προβλέπονται στον ν. 4692/20.
- Σύμφωνα με την υπουργική εγκύκλιο η διαφορά του Πειραματικού από το Πρότυπο Σχολείο αφορά μόνο στη διαδικασία εισαγωγής των μαθητών. Οι γονείς δεν γνωρίζουν ότι η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας, αλλά με κλήρωση στα Πειραματικά και με εξετάσεις στα Πρότυπα. Κατά συνέπεια, στα σχολεία αυτά καταργούνται τα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους, χάνοντας την χωροθέτησή τους ως προς το μαθητικό δυναμικό του κάθε σχολείου. Είναι ξεκάθαρο πως οι οικογένειες που διαθέτουν τη δυνατότητα να παρέχουν επιπλέον στήριξη στα παιδιά τους θα αποτελέσουν τη δεξαμενή άντλησης του «άριστου μαθητικού δυναμικού» της πόλης των Τρικάλων, ώστε να δημιουργηθεί το ελιτίστικο σχολείο της πόλης μας, Γυμνάσιο και Λύκειο. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια φέρνουν γονείς και μαθητές σε απόγνωση, καθώς τα παιδιά του Δημοτικού θα αναγκάζονται να καταφεύγουν σε φροντιστήρια από ακόμη πιο μικρή ηλικία, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των διαγωνισμών. Οι δε μαθητές της γειτονιάς που δεν θα επιλεγούν στο Πειραματικό σχολείο(7ο Γυμνάσιο και 4ο ΓΕΛ) και δεν θα περάσουν στις εξετάσεις για το Πρότυπο(6ο Γυμνάσιο και 6ο ΓΕΛ) θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε άλλες όμορες σχολικές μονάδες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στον οικογενειακό προγραμματισμό.
- Αν ένα σχολείο μετατραπεί σε Πρότυπο ή Πειραματικό, οι ήδη υπηρετούντες σε αυτό εκπαιδευτικοί χάνουν αυτόματα την οργανική τους θέση. Μπορούν να παραμείνουν με διετή θητεία , κατά την οποία θα πρέπει να φροντίσουν για την αυτο-επιμόρφωσή τους, καθώς θα ακολουθήσει σχετική αξιολόγησή τους για το αν θα παραμείνουν ή όχι στο σχολείο. Αντί να επικεντρωθούν στα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, ωθούνται σε ένα ατέρμονο κυνήγι προσόντων, προκειμένου να διατηρήσουν την έτσι κι αλλιώς επισφαλή θέση τους(άρθρο 19 παρ. 15 του Ν.4692/2021).
Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ανεξάρτητη από την υπόλοιπη αντι-εκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία για όλα τα σχολεία αναβάθμιση, ανεξάρτητα από την περιοχή, τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού. Είναι πραγματικά ντροπή, όταν εκατοντάδες μαθητές έχουν αποκλεισθεί από τη σχολική τάξη εδώ και ένα χρόνο, όταν η επαφή μαθητών και καθηγητών είναι πίσω από μια οθόνη με μαύρα παράθυρα, να συζητάμε για ίδρυση πρότυπων σχολείων.
Ο βασικός ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση για κάθε σχολείο και κάθε εκπαιδευτικό, και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια από την Πολιτεία, που δεν δίνονται. Αποτελεί μεγάλη υποκρισία του Υπ. Παιδείας, όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας, έχει πραγματικά αφήσει χιλιάδες σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά στην τύχη τους, να μιλά για «αριστεία» των λίγων. Έχει αποτύχει παταγωδώς να κρατήσει τα σχολεία ανοιχτά, να εξασφαλίσει στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας, ενώ η τηλεκπαίδευση με την «ευγενή δωρεά της Cisco» τείνει να πάρει διαστάσεις σκανδάλου.
Τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, πέραν της προφανούς κατηγοριοποίησης των σχολείων που επιφέρουν, αποτελούν μία συνεχώς αξιολογούμενη δομή, στην οποία οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν οργανική θέση, έχουν επιπλέον γραφειοκρατικό φόρτο εργασίας και αξιολογούνται διαρκώς. Ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν αποτελεί επί της ουσίας το κυρίαρχο όργανο του σχολείου, καθώς το ΕΠ.Ε.Σ και το Συμβούλιο Στήριξης αποφασίζουν για όλα σχεδόν τα θέματα του σχολείου.
Η χρηματοδότηση των Προτύπων και Πειραματικών θα γίνεται «από δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές». Με άλλα λόγια προβλέπεται από το νομοθετικό πλαίσιο να λειτουργήσουν τα σχολεία με την εμπλοκή και επίσημα των χορηγών, απαλλάσσοντας το κράτος από την ευθύνη λειτουργίας αυτών των σχολείων. Βεβαία, οι χορηγίες και οι δωρεές ποτέ δεν είναι «τζάμπα» και έτσι το άνοιγμα του σχολείου σε εξωσχολικούς και αναρμοδίους με την εκπαιδευτική διαδικασία φορείς θα γίνεται και μέσω του «Συμβούλιου Στήριξης Σχολειού». Σε αυτό προβλέπεται να συμμετέχουν δυο «διακεκριμένες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας» και ένας «εκπρόσωπος τους Δήμου» και ερευνά ποιες είναι οι ανάγκες της τοπικής οικονομίας και βάσει ποιων οικονομικών συμφερόντων θα πρέπει να λειτουργεί το σχολείο.
Ο τρόπος επιλογής των μαθητών, η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, αλλά ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων θα αποφασίζονται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που θα διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας και θα μπορεί με απόφαση της να τροποποιεί, δηλαδή να «κάνει λάστιχο», το διδακτικό πρόγραμμα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζουν το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμουν το μαθητικό δυναμικό, καταργούν τα γεωγραφικά όρια, ανοίγουν τον δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης», που απέρριψε μαζικά ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή, υπηρετούνται και μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών.
Τα ερωτήματα που αναδύονται είναι αμείλικτα:
⦁ Με ποιον διαβουλεύτηκε η ΔΔΕ για να τεκμηριώσει την πρότασή της; Ποιες είναι οι ανάγκες της κοινωνίας τις οποίες δυνητικά θα καλύψουν τέτοιου είδους σχολεία; Είναι σύμπτωση άραγε η σπουδή και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της βουλευτού Τρικάλων της ΝΔ κ. Παπακώστα, η οποία δήλωσε στον τοπικό τύπο πως αποτελεί προσωπικό της στοίχημα και γι’ αυτό έχει αναλάβει ενεργό δράση για την ίδρυση Πειραματικών και Πρότυπων σχολείων σε Α/θμια και Β/θμια στον Ν. Τρικάλων;
⦁ Είναι ή όχι αντιδημοκρατικό να αποφασίζει μόνη της χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των Συλλόγων διδασκόντων για μια τόσο σοβαρή πρόταση;
⦁ Έχει αναλογιστεί τις δυσμενείς συνέπειες που θα υπάρξουν για τους εκπαιδευτικούς, τους χθεσινούς ή αυριανούς της συναδέλφους;
⦁ Γιατί η όλη διαδικασία έγινε εν κρυπτώ; Γιατί ενημερώθηκε το ΔΣ της ΕΛΜΕΤ κατόπιν εορτής. Γιατί απέφυγε να συναντήσει τα μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕΤ;
⦁ Την καλούμε έστω την ύστατη ώρα να αναιρέσει την πρότασή της, να συνταχθεί με τη βούληση των συναδέλφων αλλά και τις απαιτήσεις της κοινωνίας και να μη γίνει ο Δούρειος Ίππος του συστήματος που θα οδηγήσει στην απαξίωση του δημόσιου σχολείου.
Καλούμε τους συναδέλφους να δυναμώσουμε από κοινού με τους γονείς και τους μαθητές τον αγώνα για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, για την ικανοποίηση των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών. Έχουμε τη δύναμη να εμποδίσουμε την αντιλαϊκή, αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Όπως έδειξε η πείρα, συλλογικά και οργανωμένα εμποδίσαμε να μπουν οι κάμερες στις σχολικές αίθουσες, ακυρώσαμε στην πράξη την ηλεκτρονική ψηφοφορία για τα υπηρεσιακά συμβούλια, απείχαμε μαζικά από τη διαδικασία της αξιολόγησης.
Οι κινητοποιήσεις του προηγούμενου διαστήματος μάς έδειξαν τον δρόμο. Μαζί εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς συντονίζουμε τη δράση μας, μέσα από πολύμορφες κινητοποιήσεις.
Για όλα τα παραπάνω το ΔΣ της ΕΛΜΕ Τρικάλων προχωρά:
- Σε συνέντευξη τύπου την Δευτέρα 29/3 και ώρα 2:15μ.μ. στα γραφεία της ΕΛΜΕ(πλ.ΟΤΕ)
- Σε πανεκπαιδευτική κινητοποίηση, την Τρίτη 30 Μάρτη στις 13:00 στην πλ. ΟΤΕ (κάτω από τη ΔΔΕ) με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας
- Καλούμε εκπαιδευτικούς και γονείς σε διαδικτυακή συζήτηση για το τα πρότυπα-πειραματικά την Πέμπτη 6:30μμ(ο σύνδεσμος θα ανακοινωθεί)
Επιμένουμε να διεκδικούμε δημόσιο δωρεάν ποιοτικό σχολείο για όλους/ες
Δεν κάνουμε βήμα πίσω
Συνεχίζουμε και κλιμακώνουμε τη δράση μας μέχρι τη δικαίωση
Όλες-οι, μαθητές-τριες, γονείς και εκπαιδευτικοί
στην πλ.ΟΤΕ την Τρίτη 30/3 και ώρα 13:00