Οι μαθητές του – πληγωμένου – ΓΕΛ Φαρκαδόνας είχαν την ευκαιρία την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024 να βρεθούν, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, στο κέντρο των εξελίξεων της Ευρωπαϊκής τουλάχιστον επιστήμης, στο CERN.
Πιο συγκεκριμένα, σε απευθείας σύνδεση και με οδηγούς Έλληνες επιστήμονες που ζουν και εργάζονται στο μεγαλύτερο Ευρωπαϊκό εργαστήριο, περιηγήθηκαν ζωντανά στους χώρους του και γνώρισαν τον τρόπο και τον λόγο λειτουργίας του κέντρου.
Παράλληλα είχαν τη δυνατότητα να διατυπώσουν απευθείας τις απορίες τους οι οποίες απαντήθηκαν από τους αξιόλογους Έλληνες επιστήμονες.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό και ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη δράση, συμμετέχοντας ενεργά και διατυπώνοντας πλήθος αποριών.
Τι είναι όμως το CERN; Είναι το μεγαλύτερο ερευνητικό κέντρο της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων στον κόσμο. Βρίσκεται δυτικά της Γενεύης, στα σύνορα Ελβετίας και Γαλλίας. Όπως συμβολίζει ακόμη και η θέση του, στο κέντρο της Ευρώπης, το ιδρυθέν το 1954 εργαστήριο, αποτέλεσε ένα από τα πρώτα Ευρωπαϊκά συλλογικά εγχειρήματα. Τα ιδρυτικά μέλη ήταν 12, ενώ σήμερα συμμετέχουν 23 κράτη. Ενεργός είναι και η συμμετοχή της Ελλάδας η οποία είναι ιδρυτικό μέλος.
Οι Ευρωπαίοι επιστήμονες, χρησιμοποιώντας τις μεγάλες δυνατότητες που τους παρέχει το κέντρο, ερευνούν τα βασικά συστατικά της ύλης και το είδος το δυνάμεων που τη συγκρατούν. Πρόκειται για έναν τεράστιο υπόγειο κυκλικό επιταχυντή (ακτίνας 27 χιλιομέτρων), που έχει τη δυνατότητα να επιταχύνει μικροσκοπικά σωματίδια σε ταχύτητες που πλησιάζουν την ταχύτητα του φωτός. Παράλληλα κατάλληλοι ανιχνευτές κάνουν «ορατά» τα σωματίδια αυτά, καθώς και τον τρόπο και τις συνέπειες της αλληλεπίδρασής τους.
Τα πειράματα που διενεργούνται έχουν σχεδιαστεί από εκατοντάδες επιστήμονες (άλλωστε η σύγχρονη επιστήμη είναι συλλογική), ενώ συχνά απαιτούνται μήνες ή και χρόνια για την ολοκλήρωσή τους. Το CERN αποτελεί μια μικρή υπόγεια πόλη όπου εργάζονται χιλιάδες άνθρωποι διαφόρων ειδικοτήτων, όπως φυσικοί, μηχανικοί, τεχνικοί, διοικητικοί, εργάτες . . .
Παράπλευρα οφέλη είναι η κατασκευή μηχανημάτων, υπολογιστών και τεχνικών κατασκευών που αναπτύσσονται, καθώς αυτά είναι απαραίτητα για την πραγματοποίηση, ανάλυση και ερμηνεία των πολύπλοκων μεν, εξόχως ενδιαφερόντων δε, πειραμάτων.
Η δράση οργανώθηκε από τους φυσικούς του ΓΕΛ Φαρκαδόνας, Αθανάσιο Βαγενά, Διευθυντή και Θάνο Κούτσικο.