Έγγραφο-ντοκουμέντο, το οποίο αποκαλύπτεται από το iEidiseis, φανερώνει ότι στους κόλπους του ΟΣΕ ήταν γνωστά τα προβλήματα της σηματοδότησης και των φωτοσημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Για το λόγο αυτό φαίνεται ότι είχε ξεκινήσει μία διαδικασία, προκειμένου τουλάχιστον να καταγραφούν οι βλάβες. Στην περιοχή όπου έγινε το δυστύχημα φαίνεται ότι δε λειτουργούσαν τα συστήματα που θα μπορούσαν να αποτρέψουν την τραγωδία. Εκτός από την έλλειψη της τηλεδιοίκησης, που είναι το πιο κεντρικό ζήτημα, ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι δινόταν συστηματικά εντολή στους μηχανοδηγούς να παραβλέψουν τον ερυθρό σηματοδότη.
Μόλις τρεις εβδομάδες πριν το δυστύχημα, στις 3 Φεβρουαρίου 2023, είχε σταλεί έγγραφο από κεντρική διεύθυνση του ΟΣΕ στην Αθήνα στο σταθμό της Λάρισας, με το οποίο ζητείτο η καταγραφή βλαβών και ανωμαλιών των συστημάτων σηματοδότησης: «Να γίνεται έγκαιρη διαπίστωση τυχόν βλαβών και στη συνέχεια αποκατάστασή τους. Να γίνεται συστηματική καταγραφή των τυχόν ανωμαλιών και στη συνέχεια πλήρης αξιολόγηση για να διαπιστώνονται οι αιτίες που τα προκαλούν».
Στο ίδιο έγγραφο ζητείται η καταγραφή του αριθμού των εντολών για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Μία τέτοια εντολή έδωσε τη μοιραία ημέρα στον μηχανοδηγό του Ιντερσίτι ο σταθμάρχης της Λάρισας, καθώς ήταν γνωστό ότι υπάρχει βλάβη στο φανάρι που ήταν μονίμως ερυθρό. Η βλάβη, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε προκληθεί μετά από φωτιά και αχρήστευση καλωδίων.
Με το έγγραφο της 3ης Φεβρουαρίου από τα κεντρικά του ΟΣΕ ζητείται: «Οι σταθμοί Λάρισας και Παλαιοφαρσάλου οφείλουν να καταγράφουν για ένα μήνα, από 6 Φεβρουαρίου έως 5 Μαρτίου, σε απλό φύλλο χαρτιού τα υποδείγματα 1001 που επέδωσαν στις αμαξοστοιχίες για υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος. Κατά την αναχώρηση των τρένων από τους σταθμούς των Παλαιοφαρσάλου και της Λάρισας οι σταθμάρχες θα υπενθυμίζουν προφορικά στους μηχανοδηγούς την υποχρέωση να ανακοινώνουν τυχόν ασυνήθιστες ενδείξεις».
Πολλές ήταν οι βλάβες και τη μοιραία ημέρα της 28ης Φεβρουαρίου. Στις 19.50 ο προαστιακός που έχει φύγει από τη Λάρισα έπαθε βλάβη, στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως, , με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί για δύο ώρες και να γυρίσει πίσω. Για να γίνει αυτό η διαδρομή μονοδρομήθηκε.
Το Intercity 62 αναχώρησε καθυστερημένα από τον Παλαιοφάρσαλο για Λάρισα στις 22.40 καθώς είχε προηγηθεί βλάβη στο σιδηροδρομικό δίκτυο λόγω κοπής καλωδίου ηλεκτροκίνησης.
Οι απαντήσεις της Hellenic Train
Στην απάντηση της Hellenic Train, σε σχετική έγγραφη ερώτηση της Τροχαίας Λάρισας για τη λίστα επιβατών του Intercity, αποκαλύπτεται ότι η εταιρία δεν ήταν σε θέση να δώσει με βεβαιότητα τα στοιχεία των πελατών της.
Η εταιρία διαβίβασε στην Τροχαία Λάρισας δύο λίστες. Η μία αφορούσε τα εισιτήρια που αγοράστηκαν από τα γκισέ, δηλαδή τα εκδοτήρια. «Στην πρώτη λίστα δεν έχουμε στοιχεία επιβατών, είναι ανώνυμα τα εισιτήρια», απάντησε η Hellenic Train.
Η δεύτερη λίστα αφορά στους επιβάτες που αγόρασαν εισιτήρια ηλεκτρονικά, ωστόσο, ούτε σε αυτή την περίπτωση η εταιρία είναι σε θέση να δώσει ακριβείς απαντήσεις για τα στοιχεία των επιβατών:
«Έχουμε τα στοιχεία που ο αγοραστής δηλώνει τη στιγμή αγοράς για τον εαυτό του, μπορεί όμως να μην αγοράζει τα εισιτήρια για λογαριασμό του. Επομένως γνωρίζουμε μόνο τα ονόματα των αγοραστών και όχι με απόλυτη βεβαιότητα των πραγματικών επιβατών, οι οποίοι ταυτίζονται στις περισσότερες περιπτώσεις. Στην περίπτωση που ο αγοραστής έχει αγοράσει πολλαπλά εισιτήρια, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τα ονόματα των υπόλοιπων επιβατών, καθώς τα εισιτήρια φέρουν σε ορισμένες περιπτώσεις το ίδιο όνομα του αγοραστή».
Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή κλήθηκαν να απολογηθούν στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες και ο επιθεωρητής κυκλοφορίας που ήταν υπεύθυνος για τις βάρδιες, οι οποίοι ήδη διώκονται ποινικά για την τραγωδία. Οι κατηγορούμενοι αναμένεται να πάρουν προθεσμία για να απολογηθούν.